pl en
Memo polecane przez specjalistów

Gwarancja
zdrowych stóp
twojego dziecka

 

zobacz dlaczego?

Ćwiczenia korekcyjne

Aby zapobiegać i leczyć wady stóp oprócz prawidłowego obuwia należy zapewnić dziecku odpowiedni zestaw ćwiczeń wspomagający wzmocnienie mięśni oraz korygujący złe ustawienie stóp.

 

    Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha
cwiczenia/_MG_4053_.jpg   PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.
RUCH: Dziecko unosi w górę zgięte kończyny dolne tak, by widzieć swoje stopy, następnie kładzie ręce na kolana i „siłuje się” z kolanami. Napina izometrycznie mięśnie brzucha i wciska lędźwie w podłoże.
Odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien być wciśnięty w podłogę, nie może się unosić.
cwiczenia/_MG_4058.jpg  

PW: Leżenie tyłem nogi, ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, w stopach trzymana słabo napompowana piłka. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa przylega do podłogi.
RUCH: Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º trzymając piłkę podeszwową powierzchnią stóp. Wykonuje wolno ruchy opuszczając stopy do kąta 80-70º. Zakres ruchu zależny jest od siły mięśni brzucha. Przy słabych mięśniach brzucha polecamy dziecku utrzymać nogi w górze i wciskać odcinek lędźwiowy bez wykonywania ruchu.

cwiczenia/_MG_4066.jpg   PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych i biodrowych, stopy oparte o podłoże.
RUCH:
Dziecko unosi nogi w górę do kąta 90º. Odcinek lędźwiowykręgosłupa przylega do podłogi, dziecko wciska umieszczoną pod plecami szarfę, wykonuje wolno ruch nóg w stronę prawą w bok 10-30 cm od osi środkowej ciała. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 5-10s następnie przenosi nogi na stronę lewą. Zakres ruchu, czas ćwiczenia i ilość powtórzeń zależny jest od siły mięśni brzucha i powinien być dobierany indywidualnie.
    Ćwiczenia rozciągające mięśnie kulszowo–goleniowe
cwiczenia/_MG_4000.jpg
 

PW:  Siad prosty szarfa zahaczona o 1 stopę.
RUCH: Dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesioną prostą w kolanie nogą. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Dążymy do tego by dziecko uniosło prostą nogę w stawie kolanowym do kąta 80º - 90º.

cwiczenia/_MG_4037.jpg   PW: Siad prosty szarfa zahaczona o 2 stopy.
RUCH: dziecko trzymając szarfę przechodzi do leżenia tyłem z uniesionymi, prostymi w kolanie nogami. Zakres ruchu uzależniony jest od długości mięsni kulszowo –goleniowych. Wytrzymuje w tej pozycji 5 -10s. Dążymy do tego by dziecko uniosło nogi proste w stawach kolanowym do kąta 80º - 90º. Miednica nie powinna się odrywać od podłogi.
cwiczenia/_MG_4031.jpg   PW: Pozycja zasadnicza- stanie prosto.
RUCH: Dziecko wykonuje skłon w przód, przy prostych nogach, starając się dotknąć palcami podłoża. W tej pozycji powinno wytrzymać 5-10s. Podczas tego ćwiczenia należy pilnować by oś kończyn dolnych była prostopadła do podłoża i kolana się nie uginały. Jeżeli dziecko nie dostaje rękami do podłoża zatrzymuje ruch w pozycji maksymalnego skłonu wytrzymując 5 -10s.
cwiczenia/_MG_4046.jpg   PW: Pozycja zasadnicza, rozkrok na szerokość bioder, ręce w górę.
RUCH: Opad tułowia w przód do jednej nogi (skrętoskłon) wytrzymać 5 s., zmiana strony. Kolana powinny być proste.
cwiczenia/_MG_4139.jpg   PW: Pozycja zasadnicza, stanie przed drabinką.
RUCH: Dziecko 1 nogę kładzie na drabince oraz wykonuje skłon w kierunku stopy tej nogi, wytrzymuje 5-10 s. Druga stopa ustawiona prostopadle do ściany (nie powinna być ustawiona w bok)

  Ćwiczenia wzmacniające mięsnie pośladków
cwiczenia/_MG_3969.jpg  

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm)
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni  brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy. W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenia/_MG_3985.jpg  

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy całe oparte o podłoże. Między kolanami umieszczona słabo napompowana piłka (piłka po ściśnięciu nie większa niż 10 cm).
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę ściskając kolanami piłkę i podnosi prawą nogę w górę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie m. brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenia/_MG_3967.jpg  

PW: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy na piłce.
RUCH: Dziecko unosi biodra w górę wciskając całe stopy w piłkę i utrzymując równowagę. Pośladki są napięte, dziecko poprzez napięcie mięśni brzucha stara się zmniejszyć przodopochylenie miednicy W tej pozycji należy wytrzymać 5 -10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.

cwiczenia/_MG_3957.jpg  

PW: Leżenie przodem (na brzuchu) na piłce, ręce ugięte w łokciach, stopy oparte o podłogę
RUCH: Dziecko unosi nogi w górę napinając pośladki i brzuch. W tej pozycji należy wytrzymać 5 - 10 s wykonując wdech nosem i długi wydech ustami.
(UWAGA: Pilnujemy by lordoza lędźwiowa się nie powiększała)

    Ćwiczenia rozciągające mięśnie trójgłowe łydki
cwiczenia/_MG_3997.jpg  

PW: Siad prosty szarfa zahaczona o stopy.
RUCH: Dziecko trzyma szarfę uniemożliwiając stopom wykonanie ruchu zgięcia podeszwowego, wytrzymuje w tej pozycji 10 s. następnie ciągnie szarfę do siebie zwiększając zakres zgięcia grzbietowego stopy wytrzymuje 10s.

cwiczenia/_MG_4121.jpg  

PW: Stanie na dolnym szczebelku drabinki
RUCH: Wspinamy się na palcach unosząc pięty w górę i wytrzymujemy w tej pozycji 10 s. następnie dziecko opuszcza pięty jak najniżej w dół. Tułów i miednica dziecka przybliżone są do drabinki, wytrzymuje w tej pozycji 10 s.

cwiczenia/_MG_4105.jpg  

PW: Dziecko stoi przed drabinką, stopy ustawione równolegle, następnie wykonuje wykrok 1 nogą w tył opierając ręce o drabinkę. Noga z przodu lekko ugięta w stawie kolanowym, kolano znajduje się nad stopą.
RUCH: Dziecko wciska ręce w drabinkę i dociska piętę nogi zakrocznej w podłoże. Biodra powinny być ustawione w osi ciała, pośladek napięty. Dziecko wytrzymuje w tej pozycji 10s. następnie zmienia nogę.

    Ćwiczenia rozciągajace rozcięgno podeszwowe

cwiczenia/_MG_3939.jpg

 

 

 

 

RUCH: Chodzenie bokiem po kiju, palce stóp uniesione w górę.

 

cwiczenia/_MG_3892.jpg

 

 

 

 

PW: Pozycja zasadnicza, stojaca
RUCH: Wciskając stopę w podłoże, rolujemy stopy.

cwiczenia/_MG_4118AAA.jpg   RUCH: Wchodzenie naprzemienne po drabinie raz prawą nogą raz lewą, stopy ustawione na zewnątrz.
    Nauka prawidłowego obciążenia stóp
cwiczenia/_MG_3929.jpg   RUCH: Uczymy dziecka trójpunktowego podparcia stopy poprzez umieszczenie karteczek pod 1 i 5 głową kości śródstopia oraz po zewnętrznej stronie pięty. Istotnym elementem ćwiczenia jest to by dziecko miało kolano ustawione nad stopą (kolano patrzy na stopę) Dziecko ma za zadanie utrzymać wszystkie 3 karteczki i nie pozwolić jej wyciągnąć.
cwiczenia/_MG_4097.jpg   Nauka nawracania przodostopia i dociskania pierwszej głowy kości śródstopia, pięta pozostaje w odwróceniu.
PW: Dziecko w siadzie na motyla, stopy odwrócone, balon między stopami.
RUCH: Poprzez nawrócenie przodostopia dziecko wciska przodostopia w balon umieszczony między stopami.
    Ćwiczenia wzmacniające mięśnie zginacze grzbietowe stóp strzałkowy długi i piszczelowy przedni
cwiczenia/_MG_4081.jpg   PW: Dzieci siedzą naprzeciwko siebie, nogi proste, ręce podparte z tyłu, na stopach mają zahaczoną taśmę.
RUCH: Zgięcie grzbietowe stopy z wytrzymaniem 5-10 s.
    Ćwiczenia wyrabiające równowagę

cwiczenia/MG_3857.jpg

 

RUCH: Chodzenie po półkolach sensorycznych utrzymując równowagę.

 

cwiczenia/_MG_3877.jpg



PW:
Stanie prosto
RUCH: Dziecko unosi jedną nogę w górę i utrzymuje równowagę jak najdłużej. Mierzymy czas. Istotne jest to by podczas stania stawy skokowy, kolanowy biodrowy i barkowy były ustawione w osi strzałkowej ciała.

 

wróć do poprzedniej strony

© 2011 MEMOINFO.PL ALL RIGHTS RESERVED MDH WŁAŚCICIEL MARKI MEMO
Newsletter
zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.